الخميس، 20 يونيو 2013

حــدثـتني نفســي ،، !

فاكر لما كنت صغير ، أد ايه كنت شقي و أد ايه كنت شاطر ، من صغرك كنت موهوب وربنا اداك العقل عشان تسخره لحلمك ومستقبلك ، طب فاكر في اول سنة ليك في المدرسة لما مامتك قالتلك تعالي لما ألبسك الهدوم الجديدة اللي جبتهالك وتسرحلك شعرك وتديك شنطتك ومصروفك ؟ فاكر انت قولتيلها ايه ساعتها ؟؟ - ماما يعني ايه مدرسة ؟ وهي تقولك دي يا حبيبي اللي هتتعلم فيها لحد ما تكبر وتتخرج وتطلع دكتور اد الدنيا كلها ،،،، !

كانت قوة تأثير الكلمة دي فيك كافية انك تحب المدرسة من قبل ما تشوفها كنت حاسس ان دا بيتك اللي هتعيش فيه حياتك بعد ما دخلت ابتدائي ، ومرت الايام عليك وكل يوم بتحب المدرسة أكتر وأكتر ، كنت دايما متفوق وشاطر وبتطلع الاول علي طول كمان كانوا الاساتذة بتوع بيحبوك أوي وكانوا بيقولولك انت هتبقي دكتور كبير وربنا هيكرمك انت بجد تستحقها ، كنت دايما بتحبب الاستاذ انه يديك معلومات اكبر من سنك ويفهمك مرة واتنين عشان هو عارف انه هيلاقي نتيجة من معلوماته اللي بيديهالك ،،، !

فاكر صحابك ؟؟ - فاكر اد ايه كانوا بيحبوك وأد ايه كانوا بيقولوا عليك شاطر ومتفوق ؟؟ كنتوا بتحبوا بعض جدا وكانت المنافسة بينكوا جميلة بس دايما كنت بتغلب في النهاية ! ،،، رغم صغر سنكوا دا بس الواحد يفكركوا ولاد 20 سنة بجد !

فضلتوا تتنافسوا مع بعض طول فترة الابتدائي والاعدادي والثانوي كنتوا مقربين من بعض أوي ، طب كنت فاكر لما كنت بتتنطط عليهم وتجيبلهم اسئلة صعبة وهم مبيعرفوش يحلوها ! ،، آه نسيت أقولك حاجة ! مش بس كنت شاطر في الدراسة انت كمان كنت أحسن واحد بيقدم اذاعة للمدرسة وكنت دايما أمين الفصل ومسئول عنه وكنت أكتر واحد بيطلع مسابقات وحفلات ،، سبحان الله أد ايه كنت متفوق ،،، !

انت وصحابك واللي كنتوا بتعملوا في المدرسة والدروس ميقولش ان دول طلاب من كتر الشقاوة بجد بس في وقت الجد كنتوا تشرفوا أي حد يطلبكوا ، كنتوا معرفوين بالجهابزة ، هو آه كنتوا مكروهين من باقي اصحابكوا الا ان انتو كنتوا بتخافوا علي بعض أوي وبتحبوا بعض وبتساعدوا بعض في كل حاجة وهعيدها عليك تاني ! ،، كنت إنت أفضلهم ،، !

حطيتوا لبعض مستقبل واحد تمشوا عليه  ،، ومرت نهاية الثانوية بخير وقعدتوا تستنوا النتيجة ومن كتر الهزار كنتوا بتقسموا لبعض الكليات وكدا ومكنش عند حد اي شك انه يقولك انت لايق عليك كلية الطب ! ،، ومرت الأيام وشاءت عدالة السماء ان تقسم الرزق والنصيب والمكتوب ،، وشاء الله ان يدخلك كلية ابعد ما يكون عن حلمك ومستقبلك ! أكتر كلمة انت قولتها الحمد لله وقدر الله ،، ربنا مدنيش حلمي ومستقبلي بس اداني الصبر والقناعة ! فاكر لما قعدت توهم نفسك بإنك خلاص ضعت وضاع كل حاجة ؟ - ساعتها ربنا رد عليك وقالك لأ انا بمتحن رضاك وانت بجد أثبتله كدا 

رغم كمية الحزن اللي غمرتك وقتها ! طلعت متساويش ذرة من كمية الفرحة والسعادة اللي غمرتك لما عرفت ان صحاب عمرك دخلوا كلية القمة ،، اه متستغربش ان انت كنت أحسن منهم ! بس لكل مجتهد نصيب وقول الحمد لله وكمل طريقك و إياك تغفل او تتجاهل الدعاء لله وإتأكد كويس إن مستقبلك لسه في ايدك وبجد انت تقدر تحقق حاجات تتفوق علي نفسك بيهـآ ،،، ! الحمد لله#

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق